ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

غار میرزا، رفسنجان

نام انگلیسی:  Mirza Cave   

نام فارسی :  غار میرزا 

 

 

  موقعیت جغرافیایی  

غار میرزا در موقعیت جغرافیایی N303523 E561648 در استان کرمان واقع است. غارميرزا در فاصله 30 کيلومتري شمال شرقي شهرستان رفسنجان و در روستای ده رنج قرار دارد. غار درخرداد ماه 1387 توسط تیم غارنوردی امداد ونجات کوهستان جمعیت هلال احمر استان کرمان با همکاری هیئت کوهنوردی به طور کامل شناسایی وثبت شد. این غاربکرو زيبا دارای فرودي معلق به طول 50 متر در فضای تالاري به ابعاد 40×10 مترمی باشد.غار ميرزا داراي 8 تالار اصلي و 4 تالار فرعي است که هر کدام ازويژگي‌هاي خاصي برخوردارند. دربخش مياني غار 90 متر فرود در فضاي معلق، غارنورد را به دنياي اسرار آميزي مي‌رساند. وسعت غار در اين قسمت به 150 متر مربع مي‌رسد که اين ويژگي غار را در بين غارهاي کشور کم نظير و در ميان غارهاي استان بي همتا کرده است. ارتفاع بعضي از قنديل‌ها به 4 متر مي‌رسد که سقف تالار را به کف آن متصل مي‌کنند. در تالارغربي فسيل جانوري وحشی و در انتهاي تالار شمالي بركه آبی وجود دارد.........

در سقف تالار شمالي دهليزي به طول 70 متر وجود دارد كه ورود به آن مستلزم سنگ نوردي است. از زیبایی های این غار، دست نخوردگی وسالم ماندن غار سنگ ها و استالاگتیت های آن است واز فلش های رنگی و یادگاری بر روی دیوارها خوشبختانه خبری نیست که این امرناشی از فنی بودن و صعب العبور بودن غار است.

 

به دهانه غار پا كه بگذاريد، وارد دهليز باريكي مي شويد كه با كمي پيش روي در مسير عريض تر مي شود و دو راه را براي پيش روي مقابل تان قرار مي دهد. سوراخي كوچك در سمت راست و مسيري در رو به رو كه عريض تر به نظر مي رسد. راه اصلي همان سوراخ كوچك سمت راستي است كه شما را به چاه 50متري غار مي رساند. در بخش مياني اين غار شما با يك فرود 90 متري مواجه مي شويد و در فضاي معلقي قرار مي گيريد كه غار را براي شما اسرارآميزتر مي كند. در اينجا، وسعت غار به 150 متر مربع مي رسد و شما مي توانيد رنگ ها و طرح هاي متنوعي را در قنديل هاي سنگي غار ببينيد. قنديل هايي كه عمر آنها به ميليون ها سال مي رسد و بعضي از آنها آنقدر بلند هستند كه سقف تالار را به كف آن وصل مي كنند.وارد تالار غربي غار كه بشويد، غار ميرزا برگ هاي تازه تري را برايتان رو مي كند. فسيل جانوران وحشي و قنديل هاي بلوري منسجمي كه شايد نمونه آن را در كمتر غاري سراغ داشته باشيد. در انتهاي تالار شمالي غار هم بركه آبي با وسعت 250متر مكعب وجود دارد كه آب زلالي در آن جمع شده است.

 

اما با تمام اين ها، شايد منحصر به فردترين ويژگي غار ميرزا، دست نخورده بودن آن است كه آن را وارد رقابت نزديكي با غارهاي مشهوري مثل عليصدر و كتله خور مي كند. غار ميرزا كه مدت زيادي از كشف آن نمي گذرد، به لطف كم بازديد بودن و مسير صعب العبورش قنديل ها و استالاگميت هاي سالمي دارد و در سراسر آن خبري از شكستگي و تراش هاي دستي و يادگاري هاي بدقواره گردشگران ناآگاه نيست. اگر اهل غارنوردي حرفه اي نيستيد، تماشاي اين غار ممكن است برايتان پردردسر باشد. در اين غار شما نياز به تجهيزاتي مثل كلاه ايمني، هدلامپ، طناب، كارابين يا مي لون و لوازم فرود و صعود داريد تا بتوانيد حدود 5 ساعت در آن گشت و گذار كنيد. خوشبختانه هواي گرم اين غار اين فرصت را فراهم مي كند كه در تمام فصل هاي سال سري به آن بزنيد و بدون محدوديت هاي آب و هوايي، از آن بازديد كنيد.

 

مسير دسترسي

براي رسيدن به غار شگفت انگيز ميرزا بايد راهي استان كرمان و شهر رفسنجان شويد و خود را به فاصله 32 كيلومتري شمال شرقي اين شهر برسانيد. از اينجا به بعد، مسير شما از روستاي داوران مي گذرد. بعد از اين  روستا پلي در مسير جاده اصلي ديده مي شود كه در سمت چپ آن جاده اي خاكي وجود دارد. پا به راه اين جاده خاكي كه شويد، به دو راهي هايي مي رسيد كه در تمام آنها بايد راه سمت چپ را انتخاب كنيد. اين دو راهي هاي پي در پي شما را به روستاي كوچكي مي رسانند كه نزديك ترين روستا به غار محسوب مي شود. حالا كافيست از اهالي روستا سراغ غار ميرزا را بگيريد تا شما را به ضلع شرقي روستا و دره اي هدايت كنند كه جاده خاكي و پيچ در پيچ آن به ارتفاعاتي منتهي مي شود كه غار ميرزا در آن قرار دارد. در طول مسير اگر خسته شديد، مي توانيد در كنار چشمه اي كه در اين راه خاكي پيچ در پيچ قرار دارد استراحت كوتاهي كنيد يا اگر توانش را داشتيد، تا بالاي كوه برويد و در سايه چنار بزرگي كه نزديك دهانه غار قرار دارد، تجديد قوا كنيد. دهانه غار ميرزا تا زماني كه به نزديكي آن نرسيد قابل ديدن نيست. بنابراين نااميد نشويد و جاده را تا رسيدن به درخت سرو پير ادامه دهيد. براي طي كردن اين مسير مي توانيد از اتومبيل استفاده كنيد اما هيچ تضميني نيست كه اتومبيلتان در جاده خاكي سالم بماند! بنابراين توصيه مي كنيم جاده را تا روستاي دوم با اتومبيل طي كنيد و از چشمه به بعد، يك پياده روي 30 دقيقه اي داشته باشيد.

آمار سایت

2663977
امروزامروز1032
دیروزدیروز1417
این ماهاین ماه100001
کل بازدید کنندگانکل بازدید کنندگان2663977
آی پی شما :52.54.103.76

رزو تبلیغات

جهت تبلیغات شغل خود در سایت با شماره  09368194627  تماس بگیرید

چه کسی آنلاین است؟

ما 547 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

تبلیغات شما