ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

در زمستان چگونه از پوست خود در ارتفاعات و کوهستان محافظت کنیم؟

در زمستان هنگامیکه به کوهستان برای کوهنوردی، اسکی و... قدم میگذارید، مسلما احساس خوب و لذتبخشی دارید اما سرما بر روی‌پوستتان هم اثراتی خواهد داشت.
کوهستان‌ در زمستان مترادف با هوای سرد ، سطح رطوبت کم، باد و ارتفاعات بالاست.
این عوامل در کوهستان باعث خشکی پوست و آسیب به پوست میشوند.

اما برای جلوگیری از خشک شدن پوست در کوهستان و لذت بردن طولانی از محیط کوهستان چه راه کارهایی را باید در نظر بگیریم؟
وقتی در کوهستان احساس کشیدگی، زبری، خارش شدید، ترک در پوست و لب های متمایل به قرمز و ترک خورده داشتید، این علایم معمولا نشاندهنده این است که بر اثر سرما پوست شما یا شدیدا دچار خشکی شده است یا احتمال دارد که مبتلا به مشکل پوستی جدی باشید!
باید در نظر داشته باشیم که پوست ما در زمستان و در کوهستان در شرایط سختی قرار میگیرد و زمانی که در پناهگاه هستیم اگر محیط گرم باشد رطوبت هوا و رطوبت پوست کم تر میشود و مخصوصا اگر گرمای هیتر یا بخاری هم وجود داشته باشد شرایط برای پوست نامناسب تر میشود.
اما جای نگرانی نیست چون در کوهستان و در هوای سرد با رطوبت کننده های پوست میتوان از پوست محافظت کنیم، مسلما رطوبت کننده های پوست اگر دارای مواد نگهدارنده اندک و بدون عطر باشند مفیدترند چون بعضی از کرم های مرطوب کننده با مواد نگهدارنده و حاوی عطر در پوست های حساس میتوانند ایجاد خارش و خشکی شوند.
بنابراین استفاده ازمرطوب کننده های طبیعی مانند آوکادو و آلموند(بادام) یا کرم جوجوبا برای پوست مفیدترند.

 

برای دست ها هم باید مرطوب کننده استفاده کرد و با دستکش آنها را پوشاند.
در مورد لب ها که حساس ترند،استفاده از مرطوب کننده و پوشاندن با یک پارچه مانع از آسیب توسط سرما میشوند.
در زمانی که دوش میگیرید و میخواهید برای صورت و بدن از کرم مرطوب کننده استفاده کنید باید در مرحله ای باشد که پوست کمی مرطوب است.
در زمستان همیشه حتی در هوای ابری و برفی از پوستتان محافظت کنید.
در هوای برفی کوهستان استفاده از کلاه و ضد آفتاب و "بالم لب" و استفاده از عینک آفتابی برای جلوگیری از انعکاس اشعه ماوراء بنفش بسیار دست مناسب است.
از آنجاییکه که لب ها "غدد تولید کننده چربی" ندارند بنابراین براحتی در مقابل سرما و اشعه ماوراء بنفش حساسند و ممکن است پوسته پوسته یا ترک بخورند، بنابراین هرگز بدون "بالم لب" با SFP حدود ۱۵ به ارتفاعات بالا و به محیط سرد نروید و سعی کنیدبا یک پارچه صورت خود را بپوشانید.

در هنگام دوش گرفتن ،هرچه بیشتر زیر دوش باشید، بیشتر روغن محافظت کننده طبیعی بدن را از دست می‌دهید.به همین علت باید تلاش کنید دوش گرفتن خود را به ۵ دقیقه محدود کنید.

هنگام دوش گرفتن از آب گرم استفاده کنید چون آب داغ، چربی طبیعی بدن را با سرعت بیشتری از آب گرم از بین می برد.

در ضمن لباس در تماس با پوست باعث میشود که سلول‌های مرده پوست ورقه ورقه جداشوند و هرچه پوست تمیزتر باشد مرطوب کننده پوست عمیق تر جذب میشود.
امری که در کوهنوردی و صعود به ارتفاعات در هوای سرد باید توجه داشت اینست که بعلت تعریق بدن هنگام فعالیت کوهنوردی آب زیادی از دست می‌دهید و همچنان که بدن ما آب از دست میدهد و ما "دهیدراته"می شویم، پوست بدنمان هم "دهیدراته" میشود.
برای اینکه بدن "هیدراته" شود مشخص است باید با خوردن آب آنرا جبران کرد. در عین حال باید حتی الامکان از نوشیدن قهوه و نسکافه و چای سیاه وتمامی نوشیدنی های مدر خودداری کرد و اگر نیاز به گرم کردن بدن در هوای سرد دارید استفاده از "چای گیاهی" موثر است.

مواد غدایی مفید برای هوای سرد:
استفاده از مواد غذایی حاوی امگا ۳ و امگا ۶ که حاوی اسیدهای چرب مفید و اساسی است حائز اهمیت است. این چربی های سالم به باقی ماندن چربی های طبیعی در درون سلولها کمک می کند و در نتیجه پوست در هوای سرد کاملا "هیدراته"باقی می ماند.
چربی های مفید را میتوان در ماهیهای آب های سرد مانند:ماهی قزل آلا، ماهی آزاد، شاه ماهی، ساردین و ماهی تن یافت که اغلب شامل اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و بیشترین سود را برای بدن دارند.
در عین حال گردو ، روغن کانولا، روغن دانه کتان، سویا و روغن سویا و بذر کتان هم حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

مراقبت در منزل
هوای خشک و گرم داخل منزل به پوستتان آسیب می‌رساند، بنابراین هوای داخل منزل نباید زیاد گرم باشد و در صورت امکان از دستگاه مرطوب کننده استفاده کنید.آب کافی بنوشید.
برای اینکه زمستان در کوهستان و منزل پوست سالمی داشته باشید باید مانع از خشکی و آسیب به پوستتان شوید
محمد اسماعیلی

انجمن پزشکی کوهستان ایران

آمار سایت

2664606
امروزامروز1661
دیروزدیروز1417
این ماهاین ماه100001
کل بازدید کنندگانکل بازدید کنندگان2664606
آی پی شما :3.91.19.28

رزو تبلیغات

جهت تبلیغات شغل خود در سایت با شماره  09368194627  تماس بگیرید

چه کسی آنلاین است؟

ما 526 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

تبلیغات شما