ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

نقش تغذیه وجایگزینی مایعات از دست رفته در ریکاوری بعد ازکوهنوردی

همانطورکه می‌‌دانید بدن مایعات فراوانی را در یک تمرین مناسب از دست می‌‌دهد و بهترین راه این است که در همان زمان تمرین این مایعات را دوباره به بدن برسانیم اما جایگزینی آن‌ها پس از تمرین راه ساده‌تری است. در صورتی که بدن به مقدار کافی آب در اختیار داشته باشد فعالیت‌های جسمانی به طرز قابل ملاحظه ای بهبود می‌ یابد.کاهش آب بدن موجب کاهش عملکرد ورزشی می‌شود.

آب آلبالو بنوشید.
 آب آلبالو و محتویات آن کمک خواهد کرد تا تورم عضلات آسیب دیده کاهش یابد و رونده بازیابی بدن بدون درد و گرفتگی و همینطور با سرعتی بیشتر سپری شود.آب آلبالو بنوشید.

آب آلبالو و محتویات آن کمک خواهد کرد تا تورم عضلات آسیب دیده کاهش یابد و رونده بازیابی بدن بدون درد و گرفتگی و همینطور با سرعتی بیشتر سپری شود.

 تغذیه
درست بلافاصله پس از اتمام برنامه شما و توقف فعالیت بدنی برنامه بازیابی شما شروع میشه.

 یعنی اگه به طور دقیق بخواهید دقیقا از زمانی که تو ماشین برگشت  میشینیم تا به خونه برسیم .


 زمان نقش بسیار مهمی داره. ۳ بازه زمانی در نظر بگیرید . ۳۰ دقیقه اول ، ۴ ساعت اول و ۴۸ ساعت اول (تا ۲ روز بعد از اتمام برنامه).
 ۳۰ دقیقه اول و همینطور ۴ ساعت اول رو زمان طلایی تغذیه بازیابی بدونید.

 در ۳۰ دقیقه اول  حداقل نیم لیتر مایعات مصرف کنید اگه بیشتر بهتر در یک برنامه یک روزه ۱ تا ۱٫۵ لیتر خوبه و در طول این ۳۰ دقیقه جرعه جرعه مصرف کنید تا آب از دست رفته شما که چیزی در همین حدود باید باشه  جبران بشه.
در این ۳۰ دقیقه یک غذای پر کربوهیدرات بخورید نسبت به سلیقه خودتون از قبل پیش بینی کنید.
 ( ماکارونی ، سیب زمینی آب پز ، فرنی ، خوراک لوبیا چیتی )اگه ۲۰ گرم پروتین همراه غذاتون مصرف کنید سرعت ساخت گلیکوژن و ترمیم بافتهای عضلانی شما بالاتر هم میره (میتونید کشک خشک همراه داشته باشید و مصرف کنید یا ساندوچ کتلت ببرید یا ماکارونی شما همراه با گوشت های قل قلی شده باشه اما توجه کنید باید قالب غذای شما از کربوهیدرات تهیه شده باشه و کمی پروتئین داشته باشه مثلا کتلتی که تهیه می کنید گوشت و تخم مرغ کمتر و سیب زمینی بیشتری نسبت به حالت معمول داشته باشه یا ساندویچ سیب زمینی و تخم مرغ ببرید با نسبت تخم مرغ کم مثلا ۱ عدد کافیه و بقیش سیب زمینی باشه ).یک عدد موز هم بشدت توصیه میشه .

بعد از ۳۰ دقیقه اول تا ۳ ساعت و نیم دیگه یعنی همون ۴ ساعت اول به تناوب از خوراکیهای دارای کربوهیدرات فراوان استفاده کنید که میتونه حالت تنقلات داشته باشه یعنی تو این فاصله اصطلاحا ریزه خواری کنید مثل خوردن کشمش ، خرما ، عسل ، شکلات ، میوه و آب میوه و حتی خوردن وعده های غذایی پر کربوهیدرات مثل ۳۰ دقیقه اول (انتخاب با شما بر اساس میل و علاقه تون)
بعد از این ۴ ساعت تا ۴۸ ساعت سعی کنید قالب وعده های غذایی شما همچنان غذاهای پر کربوهیدرات باشه چون تا ۴۸ ساعت میتونه طول بکشه که به حداکثر میزان ذخیره سازی گلیکوژن برسید .

حالا چرا ۴ ساعت اول و اون ۳۰ دقیقه انقدر مهمه و نباید بیکار نشست ؟ دلیلش اینه که طبق تحقیقات وسیعی که روی بازیابی جسمی ورزشکاران رشته های استقامت انجام دادند ، آنزیمهایی که برای ساخت و تولید گلیکوژن در بدن وجود دارند و سلولهای ماهیچه ای در این زمان بشدت فعال هستند و آمادگی جذب مواد غذایی و تولید گلیکوژن رو دارند و به طور خلاصه آمادگی و راندمان تولید و ذخیره سازی گلیکوژن در بدن بشدت بالاست و باید از این زمان طلایی حداکثر استفاده رو بکنیم . یادتون باشه احساس ضعف و خستگی و از طرف دیگه میزان آمادگی جسمانی دقیقا رابطه مستقیم و تنگاتنگی با مقدار ذخیره گلیکوژن در بدن داره .

نوشیدن آب و مایعات رو هم بخصوص فراموش نکنید و بعد از برنامه مقدار مایعات ذکر شده رو بدون اینکه به احساس تشنگی بدنتون توجه کنید حتما مصرف بکنید و در غذا یا آب، نمک هم اضافه کنید تا نمک از دست رفته بدن شما هم جبران بشه و بدنتون متعادل بشه اگر از نوشابه های ورزشی استفاده کنید که چه بهتر .

استفاده از ویتامینها هم در سرعت ترمیم بافتها و رفع خستگی بدن نقش داره و ثابت هم شده. میتونید از قرصهای مولتی ویتامین محلول در آب (جوشان) در اون ۴ ساعت اول استفاده کنید تا از این بابت نگران کمبود ویتامین هانباشید

آمار سایت

2664506
امروزامروز1561
دیروزدیروز1417
این ماهاین ماه100001
کل بازدید کنندگانکل بازدید کنندگان2664506
آی پی شما :3.226.254.255

رزو تبلیغات

جهت تبلیغات شغل خود در سایت با شماره  09368194627  تماس بگیرید

چه کسی آنلاین است؟

ما 107 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

تبلیغات شما