ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

راهکار های پیشگیری و یا مقابله با «زانو درد» در کوه‌نوردی

زانوهای شما در طول شبانه روز و زندگی روزمره، فشار زیادی را متحمل می‌شوند. بر طبق گفته‌ی یک وبسایت پزشکی معتبر، تنها بالا رفتن از پله‌ها، فشاری معادل چهار برابر وزن شما را به زانوهایتان وارد می‌کند. با این حساب تصور کنید وقتی یک کوله‌پشتی سنگین بر پشت دارید و می‌خواهید از کوه بالا بروید، زانوهایتان تحت چه فشاری قرار می‌گیرند!

درد زانوها از موارد بسیاری ناشی می‌شود که شامل: آرتزوز، تاندونیت، آب آوردگی مفاصل، گرفتگی عضلات و غیره می‌شود که فهرست طولانی‌ای دارد. بعضی از این موارد، مثل گرفتگی عضلات، موقتی هستند و در گذر زمان بهبود پیدا می‌کنند. اما مصدومیت‌های دیگر، می‌توانند به دردی مزمن تبدیل شوند و زندگی روزمره‌ی شما را تحت‌الشعاع خود قرار دهند.

آمادگی قبل از کوه‌نوردی
ورزش و رژیم غذایی سالم دو موردی هستند که باید قبل از این که به دل کوه بزنید، رعایت کنید تا دچار زانو درد نشوید.

 

رژیم غذایی سالم
یکی دیگر از مواردی که می‌تواند دلیل زانو درد شما باشد، التهاب است. التهاب بخشی طبیعی از مراحل بهبود یافتن بدن است اما در عین حال می‌تواند دردناک هم باشد.

شما می‌توانید با عوض کردن و بهتر کردن رژیم غذایی‌تان به جنگ التهاب‌های بدن بروید. طبق گفته‌ی نشریه‌ی سلامتی هاروارد، گوجه‌فرنگی، روغن زیتون، سبزیجات برگ سبز (مثل اسفناج)، مغزها، توت‌فرنگی، بلوبری، آلبالو و پرتقال خواص ضد التهابی دارند.

تمرینات زانو
درست است که شما درد دارید، اما در عین حال، بهترین کاری که می‌توانید برای زانوهایتان انجام دهید، ورزش کردن است. ورزش کردن عضلات شما را قوی‌تر کرده و مفاصل شما را انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد.

اگر عضلات پای شما در وضعیت خوبی قرار دارند، باعث می‌شوند تا به عنوان پشتیبانی خب برای زانوهایتان عمل کنند. همین پشتیبانی طبیعی باعث می‌شود تا درد زانوی شما در حین کوهنوردی کمتر شود.

اما سوال اینجا است که کدام عضلات را باید قبل از رفتن به کوهنوردی، تقویت کنیم؟ در جواب باید گفت که برای تقویت عضلات مورد نظر، دوچرخه، کشیدن پا و اسکات پا کفایت می‌کند و عضلات مورد نظر را هدف خود قرار می‌دهد.

کاهش درد زانو در حین کوه‌نوردی
کفش مناسب بپوشید
کفشی که می‌پوشید اهمیت دارد. حتما کفشی را بپوشید که مخصوص کوهنوردی باشد. اگر کفش شما پای شما را بزند، بر گام برداشتن شما تاثیر می‌گذارد و در نهایت زانوهایتان هستند که آسیب می‌بینند. اگر از چکمه استفاده می‌کنید، چکمه‌ای را انتخاب کنید که داخلش ضربه‌گیر داشته باشد.

کوله‌پشتی را سنگین نکنید
هرچه وزن بیشتری را به دوش بکشید، فشار بیشتری به زانوهایتان می‌آید. سری به کوله‌پشتی‌تان بزنید و هرچیزی که غیر ضروری است را از آن خارج کنید.

هنگام سرازیری حواستان باشد
وقتی می‌خواهید از سرازیری پایین بیایید، این کار را آهسته و آرام انجام دهید. هنگامی که سرازیری قدم برمی‌دارید، چیزی حدود ۷/۵ الی ۸ برابر وزنتان را بر روی زانوهایتان می‌اندازید. هر چه سریع‌تر بروید، فشار بیشتری را روی زانوهایتان حس می‌کنید و این ضربه‌های ناگهانی اصلا برای زانویتان خوب نیست.

از عصاهای کوهنوردی استفاده کنید
شما می‌توانید با استفاده از عصای کوهنوردی بخشی از فشاری که به زانوهایتان وارد میشود را دفع کنید. تحقیقات نشان داده است که استفاده از این عصاها در شیب ۲۵ درجه، به سمت پایین، فشار وارده به زانوهایتان را بین ۱۲ تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد. این عصاها باعث می‌شوند تا وزن شما به طور مساوی به زانوهاتان تقسیم شود. اگر در یک کوهنوردی طولانی از این عصاها استفاده کنید، متوجه تفاوتی که ایجاد می‌کند خواهید شد.

از زانوبند غافل نشوید
زانوبند نیز یکی از مواردی است که می‌تواند حسابی شما را کمک کند. زانوبند به وسیله‌ی ثابت نگه‌داشتن نقاط آسیب‌پذیر زانو، پشتیبانی بیشتری برای آن فراهم می‌کند. اگر می‌خواهید پس از یک دوره مصدومیت زانو به کوهنوردی بروید، حتما سعی کنید مسافت خودتان را محدود کنید.

جلوگیری از زانو درد بعد از کوهنوردی
کشیدن پاها، همانطور که شما را برای کوهنوردی آماده کرد، به همان اندازه هم می‌تواند درد زانوهای شما را کاهش دهد. بعد از یک ورزش طولانی و سنگین، عضلات شما جمع می‌شوند و شما درد آن را متوجه خواهید شد. کشیدن پاهایتان از شروع این درد جلوگیری می‌کند. ممکن است در حین بهبودی، زانوهایتان ورم کند که این موضوع کاملا طبیعی است و می‌توانید داروی مخصوص به آن را بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک از داروخانه تهیه کنید.

آمار سایت

2769565
امروزامروز5719
دیروزدیروز5450
این ماهاین ماه92539
کل بازدید کنندگانکل بازدید کنندگان2769565
آی پی شما :18.191.254.0

رزو تبلیغات

جهت تبلیغات شغل خود در سایت با شماره  09368194627  تماس بگیرید

چه کسی آنلاین است؟

ما 336 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

تبلیغات شما