ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

چگونه در هنگام وقوع سیل، جان خود را نجات دهیم؟

وقوع سیل میتواند بسیار لحظه ای و برق آسا باشد.علی الخصوص در دره های عمیق و یا مناطق مجاور رودخانه ها با رعایت چند نکته ایمنی میتوانید در هنگام وقوع سیل ،جان خود و عزیزانتان را از این آبهای خروشان، نجات دهید.
سیلاب ها معمولا بدون هیچگونه اخطاری، جاری میشوند.این سیلاب های برق آسا و ناگهانی باعث میشوند تا کوهنوردان و ساکنان آن منطقه به سرعت غافلگیر شوند و جانشان در معرض خطر قرار گیرد.
سیلاب ها،هیچگونه مرزی را برای تخریب و جاری شدن نمیشناسند!با اینحال اگر بتوانید خودتان را برای سخت ترین شرایط در هنگام جاری شدن سیل آماده کنید و بدانید چگونه از خروش این آبهای عظیم،فرار کنید ،تا حدی از صدمه آن به خودتان جلوگیری کرده اید.

اقدامات پیشگیرانه:
قبل از انجام هر سفر و یا صعودی به کوه،حتما گزارش هواشناسی را مطالعه کنید.هرگونه خطر جاری شدن سیلاب در کشور را جدی بگیرید.مراقب باشید تا هیجان و اشتیاقتان برای صعود و طبعیت گردی شما را به صعود به این مناطق پرخطر اغفال نکند!
دکتر Steven Kugath که در دانشگاه Young University Idaho بعنوان استاد تفریحات فضای باز،تدریس میکند ،سالها راجع به سیلاب ها و رودخانه های دره های عمیق،تحقیق کرده است .او به این نتیجه رسیده است که زمانیکه افراد،مسیرهای طولانی را برای صعود و یا طبیعت گردی می پیمایند،اغلب نسبت به ادامه راه و اتمام آن کاملا جدی و متعهد میشوند.اگر گزارش هواشناسی را نیز بررسی کرده باشند و وضعیت آب و هوا نیز به هیچ وجه مناسب نباشد،هنوز هم مصمم به ادامه کار و اتمام صعود میباشند!همین تصمیم و تعهد نادرست،باعث میشود تا شور و اشتیاق آنها خیلی زود تبدیل به پشیمانی و بروز حادثه شود!
هوشمندانه ترین کار در این زمان ،لغو فعالیت و یا تغییر مکان به محیطی امن میباشد.دکتر Steven Kugath میگوید:”در این مواقع حتما یک برنامه پشتیبان داشته باشید .سعی کنید اگر برنامه ای برای گردش و یا تفریح در دره های عمیق و یا مجاورت رودخانه ها دارید ،سراغ آنهایی بروید که اگر بارش باران نیز زیاد شد،خطر جاری شدن سیلاب در آن وجود نداشته باشد.اگر نسبت به آن مطمئن نیستید و گزارش هواشناسی نیز اخطارهایی راجع به وقوع سیلاب در مناطق مجاور داد،برنامه خود را لغو کنید .بیاد داشته باشید همیشه فرصت دارید تا از طبیعت لذت ببرید!“

نسبت به شرایط آب و هوایی آگاه باشید:


اگر در منطقه ای تنگ و باریک، کوهنوردی میکنید ،نسبت به محیط اطرافتان و بخصوص جسم های که ممکن است با جاری شدن سیل،جان شما را تهدید کنند،آگاهی داشته باشید .تشکیل ابرهای ناگهانی در یک روز کاملا آفتابی یکی از نشانه های خطر میباشد.اگر بارش باران شروع شد و مقدار آن کم بود ،فکر نکنید که امکان وقوع سیلاب و خروش رودخانه ها وجو ندارد!کوچکترین بارندگی نیز میتواند باعث خروش رودخانه ها و وقوع سیلاب شود.

پیش بینی سیلاب ها در دره و تنگه های عمیق ،بسیار سخت میباشد.زیرا اگر طوفانی در کیلومترها دورتر رخ دهد ،شما هیچگونه نشانه ای از آن نخواهید دید .وقوع طوفان در هنگام جاری شدن سیلاب ،به این معنی میباشد که آب با سرعت زیادی به سمت شما حرکت میکند و شما زمان زیادی برای نجات خود ندارید.سعی کنید همیشه بدانید کجا هستید و نزدیک ترین راههای خروج و فرار را در هنگام وقوع سیل احتمالی،بشناسید.

در هنگام وقوع سیل،چه کنیم؟
اگر با وجود انجام اقدامات پیشگیرانه و ایمنی،باز هم گرفتار سیل شدیم،چه کنیم؟اگر در دره های عمیق و یا مسیرهای باریک هستید،سریعا به قسمت های مرتفع برگردید.از رودخانه ها و نهرها دور شوید.اگر شرایط اضطراری میباشد،وسایل خود را رها کنید و بفکر راه فرار باشید.هیچ کوله پشتی و وسیله ای به اندازه جان شما نمی ارزد !اگر در سیلاب گیر افتادید و موج های خشمگین آب شما را حرکت میداد،تلاش کنید تا دست خود را به دور درختان بلند،تیر های برق وهر چیز محکمی که میتوانید به بالای آن بروید برسانید.
اگر در دره ای عمیق بودید ، دکتر Steven Kugath پیشنهاد میکند که به نقطه ای امن از سیلاب بروید.” سعی کنید بالاترین نقطه ای که میتوانید به آن برسید را شناسایی کنید و به سرعت به آن جا بروید.بهتر است این مکان،جایی باشد که بتوانید برای چند ساعت در آن جا بنشینید،زیرا معمولا ساعت ها طول میکشد تا از حجم آب کاسته شود!
به هیچ وجه در جریان آب قدم نزنید، زیرا مدت زیادی طول نمیکشد که این جریان آب،بشدت سرعت میگیرد و حتی ماشین های سنگین را نیز با خود جابجا میکند!در شرایط اضطراری که نمیتوانید به مکان های مرتفع بروید، سعی کنید پشت و یا گوشه های دیوارهای دره و یا تنگه،پناه بگیرید.
دکتر Steven Kugath میگوید که در طول وقوع سیلی مهیب در Arizona’s Antelope Canyon در دهه ۹۰، یک مرد با انجام این کار موفق شد جان خود را نجات دهد !
منبع: EagleCreek

آمار سایت

2843532
امروزامروز912
دیروزدیروز438
این ماهاین ماه19954
کل بازدید کنندگانکل بازدید کنندگان2843532
آی پی شما :3.129.211.6

رزو تبلیغات

جهت تبلیغات شغل خود در سایت با شماره  09368194627  تماس بگیرید

چه کسی آنلاین است؟

ما 2829 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

تبلیغات شما