ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

علت سکته مغزی چیست و چه عواملی در بروز آن دخیل هستند؟

علت سکته مغزی چیست و چه عواملی در بروز آن دخیل هستند؟

سکته مغزی ناشی از انسداد یا خونریزی در عروقی است که خون را به مغز منتقل می‌کند. عوامل خطری که می‌توانند احتمال بروز سکته مغزی را افزایش دهند شامل فشار خون بالا، دیابت، چاقی، سابقه سکته مغزی یا حمله قلبی در گذشته، سابقه خانوادگی سکته مغزی، استعمال تنباکو، مصرف الکل بالا، فعالیت بدنی ناکافی، تغذیه نامناسب، استرس زیاد، برخی بیماری‌های قلبی-عروقی و برخی بیماری‌های خونی

برای کمک به جلوگیری از سکته مغزی، باید در مورد علت سکته مغزی و مواردی که می‌تواند احتمال ابتلا به سکته مغزی را افزایش دهد، اطلاعات بیشتری داشته باشید. این عارضه در سراسر جهان به‌عنوان دومین علت مرگ‌ومیر و سومین علت ناتوانی در نظر گرفته شده است. نکته مهم این است که ۸۰ درصد سکته‌های مغزی قابل پیشگیری هستند. در نتیجه اگر علت سکته مغزی را بدانیم، شاید بتوان در بسیاری از موارد از بروز آن جلوگیری کرد و ریسک‌ها را کاهش داد.

علت انواع سکته مغزی چیست؟
باید بدانیم که در کل دو نوع سکته مغزی وجود دارد که می‌توان علل هر یک را به‌صورت جداگانه بررسی کرد. یک نوع سکته مغزی که شایع‌ترین نوع هم هست، سکته مغزی ایسکمیک نام دارد و ۸۰ درصد تمام سکته‌های مغزی دنیا از این نوع است. خود این نوع سکته می‌تواند ترومبوتیک یا آمبولیک باشد.

علت سکته ترومبوتیک که شایع‌ترین نوع سکته مغزی ایسکمیک است، ایجاد لخته در داخل یک شریان مغزی است که نتیجه آن تصلب شرایین و مسدودشدن جریان خون است. در مقابل علت سکته آمبولیک ایجاد یک لخته یا یک پلاک کوچک در یکی از شریان‌های منتهی به مغز یا قلب است. با ورود این پلاک به شریان‌های باریک‌تر مغز و گرفتگی رگ‌ها، جریان خون به مغز قطع شده و سکته رخ می‌دهد.

نوع دوم سکته مغزی سکته هموراژیک است که علت سکته مغزی در این نوع خونریزی داخل مغزی یا خونریزی زیر عنکبوتیه است. خونریزی داخل مغزی می‌تواند در بافت مغز رخ دهد و معمولاً به دنبال فشارخون طولانی مدت اتفاق می‌افتد. خونریزی زیر عنکبوتیه خونریزی است که بین سطح مغز و جمجمه رخ می‌دهد. علل شایع آن هم آنوریسم مغزی یا ناهنجاری شریانی وریدی است.

سن، فشار خون بالا و دیابت از جمله مهمترین عوامل خطر سکته مغزی است.

عوامل خطر سکته مغزی:

ادامه مطلب...

وندالیسم کوههای ما را از بین خواهد برد

عبارت #وندالیسم ”vandal” برگرفته از نام قومی تاریخی با همین نام در اروپا می باشد، که به علت عادت به ویرانگری های وسیع مشهور شدند.
در جامعه شناسی این عبارت معادل تخریب اموال عمومی مانند تلفن های عمومی، نوشتن روی دیوارها، تخریب صندلی های استادیوم و … می باشد که در واقع در دسته کژروی و انحرافات اجتماعی گنجیده و در قوانین تمامی کشورهای دنیا جرم محسوب می شود.

وندالیسم در کوهستان نکته قابل توجه گسترش دامنه وندالیسم به طبیعت و کوهستان می باشد.
از تخریب گسترده دماوند و سبلان با احداث جاده ها گرفته تا ریختن زباله ها حتی در قله ها !!!

نوشتن روی سنگ ها در دل کوهستان و حک کردن روی درختان و شکستن شاخه ها به منظور آتش افروختن و چیدن بی رویه گیاهان کوهستان و ...
نکته قابل توجه و تامل تخریب گسترده مسیرهای کوه نوردی توسط خود کوهنوردان و گروه های کوهنوردی است.

وندالیسم در قله ها:
در واقع در حالی که از افراد طبیعت دوست و صعود کننده به قلل مرتفع انتظار هم آوایی و همسویی با طبیعت می رود همگی بارها و بارها شاهد شکستن شاخه های درختان (حتی سبز) به منظور افروختن آتش، نوشتن عباراتی مانند: خدا قوت، گروه کوهنوردی فلان و بهمان! یادگاری از فلانی و … و حجم انبوه قوطی های آب و کنسرو حتی در قله ها هستیم.

این روزها با گسترش تمایل ایرانی ها به طبیعت گردی و کوهنوردی متاسفانه شاهد تخریب گسترده کوهها و منابع طبیعی کشور می باشیم.
بسیاری از مسیر های پرتردد کوهنوردی مملو از زباله شده و صخره های صاف کوهستان ها محلی برای نوشتن و حکاکی گردیده اند و دیگر باید با طبیعت بکر خداحافظی کنیم.

جالب آن که با هر که در این خصوص صحبت می کنیم، همگی از قبح این عمل و لزوم حفظ بکارت کوهستان می گویند!
سوال اینجاست که پس چه کس یا کسانی اقدام به چنین تخریب و زشت انگاری عظیم طبیعت و کوهستان میکنند بدین گونه که پیش می رود بسیاری از کوهها و مناطق دیدنی کشور تا چند سال آینده ارزش معنوی خود را برای همیشه از دست خواهند داد و دیگر پناهگاهی برای آرامش دل پر آشوب ما ایرانی ها نخواهند بود.

به هر جهت از منظر روانشناسی (همانطور که فروید و یونگ موفق به اثبات وجود غریزه تخریب tanatus در انسان و سایر موجودات شدند) و جامعه شناسی برسی گسترده وندالیسم و میل به تخریب و علی الخصوص تخریب کوهستان حکایت از امیال سرکش و فروخفته و سرکوب شده زیر پوست جامعه دارد، که متاسفانه نوید بخش اتفاقات بسیار ناگواری در آینده و بویژه در مورد بحث ما یعنی طبیعت و محیط کوهستان دارد
فقط با رعایت فردی و فرهنگ سازی می توانیم به حفظ این سرمایه های ملی برای نسل های آینده کمک کنیم. بخاطر داشته باشیم که نسل های آینده ما را قضاوت می کنند، همانطور که ما گذشتگان را قضاوت کردیم…

آمار سایت

2822364
امروزامروز741
دیروزدیروز2487
این ماهاین ماه100001
کل بازدید کنندگانکل بازدید کنندگان2822364
آی پی شما :3.12.161.77

رزو تبلیغات

جهت تبلیغات شغل خود در سایت با شماره  09368194627  تماس بگیرید

چه کسی آنلاین است؟

ما 956 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

تبلیغات شما