ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

الزامات صعود و پیمایش‌ قلل و مناطق کوهستانی در داخل کشور

1.هرگونه فعالیت صعود قلل مرتفع توسط باشگاه‌های کوهنوردی پس از اخذ مجوز اداره ورزش و جوانان استان با رعایت آئین‌نامه‌های عمومی و تخصصی ثبت باشگاه‌ها مجاز است.

2.حضور سرپرست و مسئول فنی (دارای مدرک مربیگری یا مربی راهنما) و امدادگر در تیم­ها الزامی است.

3.اخذ بیمه ورزشی، بیمه مسئولیت تیم و... برای اجرای برنامه ضروری بوده و در صورت بروز حادثه کمک حال برگزار کننده خواهد بود.

4.لازم است تمام همراهان حاضر در برنامه، دوره‌های آموزشی فدراسیون که مکمل برنامه‌ها کوهنوردی یا صعودهای فنی هستند را گذرانده باشند. بدیهی است مسئولیت همراهی نفرات فاقد شرایط مذکور بر عهده سرپرست تیم و مدیر باشگاه است.

5.باشگاه‌ها فعالیت‌های فصلی خود را پیش از اجرا در قالب برنامه 6 ماهه به هیات استان خود اعلام نمایند. همچنین اعلام برنامه‌های خارج از استان از طریق هیات مبدا یا باشگاه برگزارکننده به هیات استان مقصد الزامی است.

6.آگاهی کامل از صحت و سلامت اعضای تیم توسط باشگاه و سرپرست برنامه قبل از اجرا ضروری است.

7.جهت صعود به قلل سایر استان‌ها کسب اطلاعات جامع توسط سرپرست برنامه از محل اجرای برنامه، ظرفیت­های منطقه، امکانات، اطلاعات راه‌ها و مسیر صعود، شرایط جوی، فرهنگی و اجتماعی، شهر مقصد، احترام به ساکنین محلی و اخذ مجوزهای لازم ضروری است.

8.فعالیت گروه‌های کوهنوردی فاقد مجوز ممنوع بوده و مسئولیت هرگونه صعود و همراهی با ایشان برعهده خود فرد و برگزار کننده میباشد.

9.فعالیت‌های آژانس‌های گردشگری در ارتفاعات، تنها در صورت داشتن مجوزهای لازم از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با مشارکت باشگاه‌های کوهنوردی و حضور مربیان کوهنوردی مرتبط با نوع فعالیت، راهنمایان کوهستان (دارای مدرک از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) و مربی راهنمای این فدراسیون مجاز است.

10.کلیه فعالیت‌های صعود به قلل مرتفع با تعداد نفرات بالای 5 نفر به دلیل رعایت اصول زیست محیطی و ایمنی تنها از مسیرهای عادی توصیه می‌شود. ضروری است در برنامه‌های عادی حداکثر نفرات 12 نفر با همراهی حداقل 1 مربی کوهنوردی مجرب و برنامه‌های مشکل و فنی حداکثر 5 نفر با همراهی 1 مربی مجرب با رعایت دیگر الزامات مقرر انجام گردد.

11.صعود افراد کم‌تجربه به قلل مرتفع مستلزم گذراندن دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی ثبت شده در آیین‌نامه فعالیت باشگاه‌ها و پس از کسب تجربه لازم بر روی قلل کم ‌ارتفاع (مسیرهای عادی، آسان و یک روزه مجاز) است. بهره‌گیری از لوازم و تجهیزات استاندارد و متناسب با برنامه برای کلیه اعضای تیم الزامی بوده، سرپرست تیم مسئول کنترل لوازم و تجهزات نفرات است.

12.استفاده از زمان کافی صعود و بازگشت باید توسط سرپرست برنامه‌ریزی شود.

 

13.در خصوص بکارگیری افراد محلی در فرآیند صعود و استفاده از خدمات انتقال بار توسط چارواداران در مناطق کوهستانی، ضمن توجه به مقررات ابلاغی کمیته پناهگاه‌های فدراسیون می‌بایست هماهنگی لازم را با مدیران قرارگاه‌های کوهستانی به عمل آید.

14.سرپرست با همراهی اعضای تیم ملزم به تخلیه زباله‌ها حتی مواد غذایی مازاد، بنرهای تبلیغاتی و یادبود هستند.

15.برپایی سرویس بهداشتی در کنار چشمه‌ها، جوی‌ها و رودخانه‌ها به دلیل آلوده‌سازی آب شرب دامنه‌ها و همچنین بخاطر عبور حیوانات وحشی ممنوع است.

16.در صورت شب‌مانی در مجتمع‌های کوهستانی، پناهگاه، جان‌پناه و یا چادر، رعایت الزامات فرهنگی و اجتماعی حضور در کمپ و رعایت شئونات اخلاقی الزامی است.

17.با توجه به فعالیت سنگین کوهنوردی در زمان بازگشت تنها پس از استراحت مناسب اقدام به رانندگی نمایید و در صورت استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی حتماً از خودروهای دارای مجوز تردد با حضور رانندگان دارای مدارک مورد تأیید (گواهینامه، بیمه شخص ثالث، معاینه فنی خودرو و...) استفاده کنید.

18.به منظور ایجاد آمادگی صعود و هم‌هوائی صحیح‌تر و استفاده بیشتر از طبیعت، ایمنی اعضای تیم‌ها و حفظ و صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست، صعود به ارتفاعات و قلل از آخرین نقطه روستایی شروع و ضروری است از خودرو برای طی بخشی از مسیر صعود استفاده نگردد. همچنین توصیه مؤکد می‌شود تا از تردد از مسیرهای غیرمتعارف برای صعود پرهیز شود.

19.شهرستان‌هایی که فاقد باشگاه کوهنوردی هستند و یا باشگاه‌ها در حوزه صعود به قلل فعال نیستند، هیأت شهرستان می‌تواند با رعایت تمامی الزامات فنی و مندرجات این بخشنامه اقدام به اعزام تیم نمایند.
ادامه دارد...

انجمن پزشکی کوهستان ایران

آمار سایت

2818256
امروزامروز1938
دیروزدیروز5349
این ماهاین ماه100001
کل بازدید کنندگانکل بازدید کنندگان2818256
آی پی شما :18.117.183.150

رزو تبلیغات

جهت تبلیغات شغل خود در سایت با شماره  09368194627  تماس بگیرید

چه کسی آنلاین است؟

ما 1753 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

تبلیغات شما